Mataró treballa per unes Santes segures

noticia
Data de la publicació : 08.07.2022

L’Ajuntament prepara els dispositius de seguretat i les campanyes de prevenció per afrontar una Festa Major que es preveu multitudinària

El regidor de Seguretat Pública i Mobilitat, Juan Carlos Jerez; el regidor de Cultura, Xesco Gomar, i la regidora d’Igualtat, Feminisme i LGTBI, Marisa Merchán, han presentat els dispositius i campanyes que preveu l’Ajuntament per afrontar amb seguretat unes Santes que es preveuen multitudinàries. 

Tots els aspectes relacionats amb la seguretat de les diferents activitats de Les Santes es treballen des de la Comissió Tècnica de Seguretat que l’Ajuntament organitza amb tots els serveis implicats: Direcció de Cultura, Policia Local, Protecció Civil i Salut, Mobilitat, Espais Públics i el Servei d’Igualtat, amb la col·laboració dels Equips de Suport, Adf’s, Bombers i personal del preventiu sanitari.

La Comissió Tècnica de Seguretat treballa per controlar els riscos de la concentració de persones en determinats espais amb mesures com el control d’accés al “Desvetllament Bellugós” del 25 de juliol i al “No n’hi ha prou” de la nit del 28 de juliol –no s’hi podrà accedir amb vidre, ni plàstic, ni objectes considerats perillosos en actes multitudinaris–; adoptant un dispositiu sanitari adequat a cada activitat, punts d’assistència sanitària i vehicles de transport sanitari; així com la instal·lació de barreres que no permetin l’accés a vehicles a determinats espais amb alta concentració de persones, entre d’altres.


Més seguretat i prevenció

La Policia Local i els Mossos d’Esquadra reforçaran i coordinaran els seus dispositius amb efectius addicionals per garantir la seguretat durant Les Santes, especialment en els torns de nit.

Així doncs, la Policia Local comptarà amb una dotació d’agents específicament dedicats a la Festa Major i Mossos d’Esquadra també té previst destinar unitats específiques d’àrees regionals de recursos operatius (ARRO) les nits més assenyalades. Els controls policials se centraran principalment en garantir la seguretat als actes públics de Les Santes, i en la prevenció de l’incivisme i el botellot. 

Protecció Civil activarà en fase d’alerta el Protocol Específic Municipal de Les Santes, on es fa anàlisi de tots els riscos i es defineixen totes les actuacions de cada grup operatiu. També serà el servei encarregat de coordinar el CECOPAL, el Centre de Coordinació d’Emergències Municipal que aplega els màxims responsables dels equips d’actuació, i que es constituirà durant les nits del 25 i del 27 de juliol. La seva finalitat és dur a terme una actuació immediata i coordinada si es produeix una emergència.

RENFE, per la seva banda, també reforça el servei de trens i la seguretat a l’estació la nit del 25 de juliol.


“NO és NO. Només SÍ és SÍ / NO Callem”

La regidoria d’Igualtat, Feminisme i LGTBI treballa de forma transversal en la campanya “NO” és “NO¨-Només SI és SI/  NO callem” amb l’objectiu d’evitar i sensibilitzar envers les agressions sexuals, sexistes i LGTBIfòbiques. 

La principal novetat de la campanya és l’ampliació del missatge comunicatiu introduint el concepte “Només SI és SI”, redefinint el del consentiment sexual seguint el que marca la nova llei orgànica  de garantia integral de la  llibertat sexual aprovada al Congrés. Es manté el lema “No callem” apel·lant a la ciutadania a rebutjar qualsevol tipus d’agressions, tant si se n’és víctima com testimoni.

Del 22 al 29 de juliol s’habilitaran 18 punts liles d’informació i atenció, on tres professionals expertes atendran les incidències que es puguin presentar, així com coordinar i derivar els casos a la xarxa d’atenció inclosa al Protocol municipal.

Durant les nits de Les Santes, davant de qualsevol situació d’agressió, abús o similar, les persones que ho necessitin es poden dirigir als punts liles per ser atesos per personal tècnic. Durant el dia o la resta de l’any, i fent guàrdia també els dies 23, 24, 27 i 28 de juliol les professionals del Centre d’Igualtat i Recursos per a les Dones (CIRD), on també hi ha el Servei d’Atenció Integral LGTBI, atendran els casos d’urgència. Davant de qualsevol urgència sanitària o policial, cal trucar al 112.


Altres accions de sensibilització

L’Ajuntament disposa d’una Comissió de sensibilització, en la qual hi ha implicat diferents departaments del consistori, que treballa en altres campanyes per tenir una festa més segura. Per exemple s’oferirà una formació de venda responsable d’alcohol i salut alimentària al personal de les barres de l’empresa licitada i a les entitats que posin una barra durant la festa. 

A través d’aquesta Comissió es demana que la ciutadania que participi als actes respecti a les figures, es recomana no utilitzar el vidre i les llaunes per evitar accidents greus, es convida a la ciutadania a evitar els cotxets en actes multitudinaris, a utilitzar els lavabos públics extres que s’instal·laran a les zones ho hi ha actes, es recomana que si es beu es faci amb moderació, a tenir relacions sexuals segures i a protegir-se bé de la pirotècnia, entre d’altres. Els dia 25 i 26 de juliol hi haurà agents cívics pels espais de la festa que recordaran la importància de seguir aquests consells.

Servei especial de Mataró Bus

La nit del 27 de juliol Mataró Bus habilita com cada any un servei extraordinari per ajudar a desplaçar-s’hi tothom que vulgui veure el castell de Focs des del front marítim i gaudir després dels concerts a l’escenari de la platja del Varador.

S’habiliten tres línies especials amb diferents parades al llarg dels recorreguts:

  • Línia 10 Cirera / El Cargol / Rodalies
  • Linia 11 Galícia / Rodalies / El Cargol
  • Línia 12 Plaça de França / Rodalies

Aquests serveis especials funcionaran a partir de les 22 h i acabaran al voltant de les 2 h (la darrera sortida des de la parada de Rodalies serà a les 1.15 h), amb una freqüència d’un autobús cada 15 minuts.

Cal recordar, tot i així, que els focs es dispararan des de tres punts per tal d’arribar al màxim de gent possible: el passeig Marítim i els barris de Cerdanyola i Vista Alegre.

Mataró Bus informarà sobre les afectacions dels actes de Les Santes al servei municipal mitjançant cartelleria a les parades i l’interior dels autobusos i al web matarobus.cat.


Afectacions als serveis de recollida selectiva dels residus

Els nous serveis de recollida selectiva dels residus implantats al Centre tindran algunes afectacions els dies de major concentració d’actes de Les Santes. En concret, els dies 24, 25, 26 i 27 (a partir del vespre) caldrà modificar la ubicació dels contenidors de selectiva mòbil de la plaça de l’Ajuntament, la plaça de Santa Anna i La Riera. Una de les àrees es traslladarà al Camí Ral/Sant Antoni i es reforçaran les que s’instal·len a la Muralla del Tigre i la plaça de les Tereses.

Pel que fa la recollida comercial porta a porta, està previst traslladar les recollides nocturnes (envasos, orgànica i resta) per fer-les en horari de matí.

Tant les afectacions a la selectiva mòbil com els canvis en la recollida comercial es comunicaran directament a les persones usuàries mitjançant cartelleria i l’app Mataró Neta. En breu estarà disponible una actualització de l’aplicació que permetrà enviar notificacions als comerciants i veïns del Centre sobre els serveis que els afecten.

Durant les festes s’incrementaran els serveis de neteja viària al Centre i al front marítim.