La descoberta d'un dibuix inèdit de Damià Campeny

Petites grans històries


En la secció d’avui us volem explicar com, a vegades, en els processos d’investigació i conservació que es porten a terme en un museu, poden sorgir sorpreses agradables. Per exemple, una obra pot tenir una cara i una creu i totes dues ser ben destacables.

Organitzada pel Museu de Mataró i comissariada per l’especialista Anna Riera Mora, l’any 2019 es va dur a terme l’exposició «Reflexos. L’obra de Damià Campeny» (Mataró, 1771 - Barcelona, 1855), un dels escultors neoclàssics catalans més reconeguts.

 En el procés de restauració del dibuix La Santíssima Trinitat –que es va poder veure en la mostra i forma part del fons del Museu de Mataró–, es va descobrir que en el revers hi havia un altre obra del propi Damià Campeny. Aquest nou dibuix, molt probablement, d’època posterior, és la representació d’una figura femenina mirant-se al mirall i, segurament, correspon al disseny d’un objecte decoratiu (un llum d’oli), totalment inèdit. La inscripció a llapis que figura a la part inferior –“col·lecció J. Renart” i “comprat el 1946”–, també ha permès documentar la seva procedència ja que hauria format part de la col·lecció del dibuixant i decorador Joaquim Renart Garcia (Barcelona 1879–1961), germà de l’escultor Dionís Renart.

Que Damià Campeny aprofités el paper per dibuixar aquest elegant disseny en el revers de La Santíssima Trinitat (una pràctica habitual dels artistes de tots els temps), és un bonic regal que ara podem gaudir al Museu de Mataró. 

Imatge de l'exposició « . L’obra de Damià Campeny», 2019

La Santíssima Trinitat, c. 1790 - 1796. Damià Campeny. Tinta i aiguada sobre paper. 47,5 x 31,5 cm. MdM 5206

Revers de La Santíssima Trinitat descobert durant el procés de restauració per a la mostra «Reflexos. L’obra de Damià Campeny»

Detall de la llegenda del dibuix

Revers de La Santíssima Trinitat, c. 1800 - 1830. Damià Campeny. Tinta i aquarel·la sobre paper. 47,5 x 31,5 cm. MdM 5206