El Museu de Mataró se suma a la celebració del Dia Internacional de les Dones amb la voluntat de donar una major visibilitat i presència a les dones en els museus. Ho farem mitjançant les lectures de les col·leccions i els discursos expositius amb perspectiva de gènere.
Us convidem a visitar les nostres seus, on podreu conèixer la història, el testimoni i el llegat de les dones treballadores, lluitadores, creatives i singulars. Tenim les portes obertes els dijous i divendres de 17 a 20 h, els dissabtes d’11 a 14 h i de 17 a 20 h, i els diumenges d’11 a 14 h.
A Can Marfà podreu descobrir l’obra d’artistes i cineastes mataronines, que de forma professional o amateur creen i experimenten amb l’art audiovisual. Clara Esparrach, Sandra Sàrrias, Lupe Pérez o Moon Rivas, són algunes d’elles. Una petita mostra que té com a certesa que l’audiovisual no assolirà la màxima qualitat fins que no s’incorporin les mirades i pràctiques de les dones.
A Ca l’Arenas, Carme Garolera ens ofereix l’oportunitat de conèixer els treballs pictòrics realitzats en diferents moments de la seva vida creativa i personal, obres que ens desvelen la plenitud del seu ideari artístic. Garolera és una de les artistes més destacades del panorama contemporani de la ciutat de Mataró.
Exposició “Cau la pluja d’estels. Passa el temps en les roses”
A Can Serra i a Can Palauet celebrem el 25è aniversari de la Laia l’Arquera, escultura monumental realitzada per Josep Maria Rovira-Brull el 1998 i que ha esdevingut un emblema de la ciutat de Mataró. La Laia fa referència al poble iber dels laietans. És dona i arquera, i simbolitza la natura fèrtil i la fecunditat, la deessa mare capaç de defensar i garantir la pervivència de la tribu.
El Museu de Mataró participa en la Galeria virtual de dones de la Xarxa de Museus Locals. És una visita virtual en què hi trobareu imatges d'objectes, així com testimonis materials i immaterials, que conservem als museus, amb la intenció de recuperar i fer visible la memòria silenciada i el paper de les dones en diferents àmbits i períodes històrics. Enguany, des del Museu de Mataró hem volgut donar a conèixer dues peces de la col·lecció d’indumentària que s’exhibeixen a la segona planta de Can Marfà. Es tracta de dos vestits nupcials coordinats (granotes Mocre), dissenyats pel modista Josep Trullas l’any 1976, amb la idea de començar a canviar els estereotips associats a la desigualtat entre els homes i les dones.
Des d’aquest espai volem retre un homenatge a Encarnació Soler Alomà, professora i doctora en Història de l’Art mataronina que va treballar durant molts anys en la recerca al voltant del patrimoni cinematogràfic català. Impulsora de l’associació Cinema Rescat, es va dedicar a la recuperació d’antigues pel·lícules, primer de Mataró i la comarca i després d’arreu de Catalunya. Soler va contribuir a la restauració i conservació d’una gran diversitat de patrimoni fílmic, des de les obres dels cineastes amateurs mataronins Enric Fité i Joan Pruna, fins a les produccions de Laya Films, productora de la Generalitat republicana. Bona part de la seva feina es va fer en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya. La seva trajectòria va ser reconeguda amb el Premi Nacional de Cinematografia i amb la Medalla d’Or de la Unió Internacional del Cine Amateur (UNICA).
Sense la seva tasca, així com la de l’historiador local Manuel Cusachs, el coneixement que tenim sobre la història del cinema a Mataró seria molt menor i l’exposició “Acció! 125 anys de cinema a Mataró” no hauria estat possible.