Camins de vidre... i de vida

Música de cambra

Dissabte 10 de desembre / 20 h / Foment Mataroní
12 € entrada general | 10 € jubilats i socis del Foment | 8 € aturats i estudiants | 6 € persones amb minusvalidesa superior al 33 %, persones amb exclusió social, infants fins a dotze anys

Concert i presentació del darrer CD monogràfic de Moisès Bertran, a càrrec del grup Duo Voronkov

"Presentar el meu darrer treball discogràfic, Camins de vidre, a la ciutat de Mataró i al Foment Mataroní és compartir amb els de casa el treball íntim de la composició. Íntim, perquè el fet compositiu ho és per a mi; un treball fet en solitud i reflexió, en recerca de la inspiració i el saber fer... íntim, aquest treball en concret, perquè és un CD dedicat als meus pares, qui m'han mostrat camins de vida, de sacrifici i entrega... Ja l'obra Camins de vidre, que dona nom a tot el treball discogràfic, la vaig dedicar en el seu moment als meus pares en el seu 50è aniversari de noces; fou una conseqüència natural que el CD posterior fos la culminació d'aquella dedicatòria, tot i que fos després de la marxa del meu pare. Ell, en Jaume Bertran, era vidrier d'ofici, i això inspirà el vidre en el títol, i en les maneres i gests de l'obra dedicada. La meva mare, la Francesca Ventejo, em mostrà camins, els quals inspiraren la sinuositat de les línies que recorren violí i piano. L'Ala i en Guerassim Voronkov, en són els abanderats màxims en la interpretació d'aquesta música i són ells qui ens la presenten.

Camins de vidre: vidre fos i fresc alhora; camins nobles, cristal·lins, mal·leables..."

Moisès Bertran

PROGRAMA 

PRIMERA PART

Camins de vidre (violí i piano) 2012

Dos preludis i comiat (violí i piano) 2019

I - Aniversari

II - Comiat a Lima

Un solo para Ala (violí) 2014

Crossing over Parallel 38th (violí i piano) 2020

SEGONA PART

Variaciones para Itziar (violí i piano) 1990

I - Tema - Adagio

II - Variació 1 - Presto

III - Variació 2 - Largo

IV - Variació 3 - Larghetto

V - Variació 4 - Largo

VI - Epíleg - Adagio

Preludis per a piano (piano sol) 2011

II - Allegretto

IV - Largo

V - Andante – Tempo Rubato

Homenatge a J. S. Bach (violí i piano) 2000

Secretos compartidos (violí i viola) 2012

I - Presto volante

II - Grave

III - Allegro scherzando

IV - Grave molto espressivo

V - Presto deciso


ELS ARTISTES

Moisès Bertran i Ventejo

www.moisesbertran.com

Nascut a Mataró el 27 de febrer del 1967, i també ciutadà colombià des d’agost de 2011, Moisès Bertran i Ventejo va iniciar la seva formació musical a l’Escola de Música de Mataró Cercle Catòlic, amb els mestres Josep Canals, Pere Gonzalez, Teresa Feliu i Alba Massafrets. Està en possessió dels títols: Professor Superior de Piano; Professor Superior de Solfeig i Teoria de la Música; i, Professor Superior de Composició i Orquestració, tots tres pel Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona. Màster en Música i Doctorat en Arts Musicals, ambdós postgraus en Composició amb èmfasi secundari en interpretació del Piano, a The Hartt School de la University of Hartford (Connecticut, USA).

Professor de piano, matèries teòriques, orquestració i composició a Espanya, USA i Colòmbia, ha exercit al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona, Conservatori Municipal de Música d´Igualada (Barcelona), The Hartt SchoolUniversity of Hartford (Connecticut, USA), Universidad EAFIT (Medellín, Colòmbia), cap del Departament de Música (2004-2005). Actualment és professor titular de composició de temps complet i dedicació exclusiva al Conservatorio de Música de la Universidad Nacional de Colombia, conservatori que va dirigir del 2008 al 2010. Entre els anys 2003 i 2008 va ser el director de la Semana Colombo-Catalana, de la qual va realitzar 5 edicions, un festival de música contemporània al voltant de les músiques dels segles XX i XXI de Colòmbia i Catalunya, patrocinat principalment per l’Institut Ramon Llull, la Universidad EAFIT i la Universidad Nacional de Colombia.

La seva producció compta en aquest moment amb més de 100 títols. Amb el segell discogràfic català Columna Música ha produït tres CD monogràfics: Variacions i Fantasia (2007), selecció de música de cambra; Suau, la teva veu (2012), amb gairebé tota la seva obra de Lied; i, el més recent, Camins de vidre (2020). Compte, a més, amb un quart CD monogràfic: Momentos Sinfónicos (2016, Universidad Nacional de Colombia i Orquesta Sinfónica Nacional de Colombia). Actualment està preparant el seu cinquè CD monogràfic sota els auspicis del Banco de la República de Colombia.

L'octubre del 2017 va estrenar amb gran èxit de públic i crítica la seva primera òpera El último día de Francisco Pizarro, amb llibret del mateix compositor basat en la novel·la homònima de l'escriptor peruà Alberto E. Massa Murazzi. Recentment ha incorporat instruments tradicionals a la seva composició. Tres Instants en la Memòria, concertino per a Tenora i orquestra, és la seva contribució al repertori per a Tenora.

Va ser escollit membre de la Societat d'Honor Musical Americana Pi Kappa Lambda, el 1994 i, des del 1993, és membre de l'Associació Catalana de Compositors. La seva música està publicada i/o distribuïda a les editorials Clivis Publicacions, La Mà de Guido, Amalgama-Tritó, Dinsic Publicacions Musicals, Ediciones Universidad EAFIT, Piles Editorial de Música i Editorial Boileau. Durant la major part de l'any 2020 i amb motiu d'un any sabàtic atorgat per la Universidad Nacional de Colombia, va dur a terme una residència com a “acadèmic-investigador” a The Hartt School de la University of Hartford (Connecticut, USA).


Ala Voronkova

Ala Voronkova no és només l’hereva d’una tradició musical que integra la precisió tècnica, musicalitat i oïda absoluta. Guanyadora de diversos concursos internacionals, el seu amor per l’instrument va forjar la carrera d’una nena prodigi. Es va graduar al Conservatori Tchaikovsky de Moscou amb el mític Yuri Yankelevich, completant, més tard, el seu doctorat a l’Institut Gniesini amb Nelly Shkolnikova.

Durant diverses temporades fou convidada per l’Orquestra del Teatre Bolshoi, i també va formar part de la l’Orquestra de Cambra i l’Ensamble de Violinistes del afamat teatre moscovita, i va fundar, també, el Trio i el Quartet Bolshoi. Més tard, fou contractada com a solista i concertino associada de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i com a concertino convidada de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu.

El salt a Europa, l’any 1991, va consolidar una de les carreres violinìstiques més rellevants gràcies a la passió que posa a les seves actuacions, al lirisme del seu fraseig i al virtuosisme que l’identifica com a intèrpret d’excepció.

Reconeguda com una eminència en el repertori rus, els seus interessos musicals, l’han portat a experimentar altres estètiques, interpretant i gravant, per exemple, l’obra completa per violí i piano de Xavier Montsalvatge o Cristobal Halffter. I tantes altres gravacions, entre les quals, destaquen Xavier Turull, E. Granados, Rodrigo, Pomar o la integral de sonates per a violí i piano de Pavel Juon. Cal destacar el seu treball Aires Gitanos (interpretat amb regularitat al Palau de la Música Catalana), el DVD dels 24 Capricis de Paganini (amb el qual ha fet gira per tota Europa i Amèrica Llatina) i Salut d’amour, un recital de violí i piano que aquest últim any ha estat en gira pels Estats Units, destacant el concert al Carnegie Hall de Nova York i al Concert Hall de Chicago amb una gran acollida de públic i crítica.

Diversos compositors de l’actualitat han dedicat les seves obres a Ala Voronkova, peces que ella mateixa ha estrenat: Tapices y Disparates de Tomás Marco, Concert per a violí i orquestra “Kiev” de Xavier Benguerel, Secretos Compartidos i Concert per a violí i orquestra de Moisés Bertran, Sonata per a violí i piano  i  Tiento Trágico de García Morante.  

Actualment alterna la seva carrera de solista, amb la d’artista convidada de diverses orquestres simfòniques, i forma part del Duo Voronkov, el Quartet Glinka i és la fundadora de la Camerata Vivaldi.


Guerassim Voronkov

Guerassim Voronkov és pianista i director d’orquestra.

Nascut a Moscou, va començar la seva formació musical en violí i piano sent un nen. Va acabar els seus estudis de violí, direcció d’orquestra i òpera amb matrícula d’honor al Conservatori Tchaikovsky de Moscou. Entre 1981 i 1990 va formar part de l’orquestra del Teatre Bolshoi i va ser fundador, l’any 1988, de l’Orquestra de Cambra del Bolshoi. El 1989 fou nomenat director de la Simfònica del col·legi del Conservatori Tchaikovsky de Moscou (premi Karajan de Berlín), amb la qual va fer concerts i gravacions de Rússia, Àustria i França.

El 1991 es va traslladar a Barcelona i des d’aleshores ha desenvolupat una tasca continua com a director d’orquestra, professor i promotor de concerts. El mestre Voronkov va ser fundador de l’orquestra Camerata Mediterranea (1993), professor i director d’orquestra del Conservatori Superior del Liceu de Barcelona, director titular de l’Orquestra Simfònica Acadèmia del Gran Teatre del Liceu i director musical assistent del Coliseu barcelonès.

El mestre Voronkov ha actuat a les sales més prestigioses d’Europa: Konzerthaus de Viena, Théâtre des Champs-Elysées de Paris, Concertgebouw d’Amsterdam o Royal Hall de Londres dirigint les orquestres: Czech National Symphony Orchestra, Aalborg Symphony Orchestra, Nuevo Mundo Orchestra, Bohuslav Martinu Orchuestra, Russian Philarmonia Orchestra, RTÉ Concert Orchestra d’Irlanda, Estonian Nacional Orquesta, Orquesta Simfònica del Gran Teatre del Liceu, Orquesta Sinfónica de Castilla y Leon, Sinfónica de Baleares, Orquestra Nacional del Líban i  Royal Philharmonic Orchestra de Londres, entre d’altres. Ha col·laborat amb  artistes de nivell internacional com Montserrat Caballé, Placido Domingo, Rolando Villazón, o Piotr Beczala. 

És notable la seva faceta de compositor, destacant la composició del final de l'òpera Khovanshchina de M. Mussorgsk,  estrenada al Gran Teatre del Liceu el 2007; la música per a les pel·lícules mudes La General (2013), Safety lust (2015), El Gordo i el Flaco (2016), Sherlock JR (2017); la composició d’obres com Songerie per a octet de cordes (2016), Àlbum de família per a violí i piano, i Steam suite per a quartet de corda. L'any 2019 l’Orquestra Filharmònica de Medellín va enregistrar el CD (Sounds of Dreams I) de la música simfònica de G. Voronkov.

Entre les col·laboracions amb l'Orquestra Simfònica Nacional de Colòmbia cal destacar el cicle de concerts per a la Càtedra “Gabriel García Márquez” a l'Auditori Leon de Greiff de la Universitat Nacional; estrenes absolutes i estrenes a Colòmbia de les obres com Simfonia i Concert per a violí i orquestra de M. Bertran o Surrogate Cities d'H. Goebbels.

Actualment combina el seu treball com a pianista, violinista i director amb les classes del Màster de Direcció Simfònica a la Universidad Nacional de Colombia.


Reserva d'entrades: enviar un Whatsapp al 601006207 amb el nom i el nombre d'entrades.
Compra: oficina del Foment de dilluns a divendres de 17 a 21 h i una hora abans a la Parròquia de Sant Josep, carrer Sant Josep, 7.

Organitza: Foment Mataroní

També et pot interessar…